Andrahandsuthyrning

Det är viktigt att du som medlem ansöker om tillstånd att hyra ut din bostadsrätt i andra hand. All uthyrning ska godkännas av styrelsen i förväg i enlighet med föreningens stadgar. Ansökan kan ske innan du har hittat en andrahandshyresgäst och komplettera med hyresgästens namn senare.

Föreningen beviljar tillstånd för max ett år i taget, sedan måste en ny ansökan skickas in om andrahandsuthyrningen ska fortsätta. Enligt rättpraxis brukar en maximal längd om 3 år godkännas men kan skilja beroende på skäl till uthyrning. En årlig ansökan skall dock skickas in.

För att få godkänt på ansökan krävs att man har ett godtagbart skäl. Exempel på godtagbara skäl är:

  • Tillfälligt arbete eller studier på annan ort.
  • Uthyrning till närstående.
  • Provboende som sambo.
  • Svårsåld lägenhet.
  • Vård av anhörig på annan ort.
  • Ålder eller sjukdom.
  • Inväntar planerad flytt inför pensionering.
  • Längre utlandsvistelse.

Ansökningsblankett samt regler finns i de separata dokumenten här på sidan. 

Ansökan lämnas i föreningens brevlåda, Gustav III:s Boulevard 6, eller mejlas till 

Medlem debiteras f.n. 490 kr/månad för andrahandsuthyrning. 


Dokument

Icon representing an icon       

Ansökningsblankett för andrahandsuthyrning 
Uthyrning i andra hand - detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst
Kontrakt mellan hyresgäst och bostadsrättshavare för andrahandsuthyrning